Pisałem jakiś czas temu, jak ważne jest zarządzanie finansami w małej firmie oraz jak trzymać je w ryzach, żeby nie znaleźć się w gronie firm które padają w krótkim czasie. Jednak aby mieć czym zarządzać trzeba zarabiać.
Rozumiem, że w niektórych wypadkach dajemy sobie czas na rozkręcenie biznesu i nie da się tak od razu, ale prędzej czy później trzeba w końcu zarabiać. Mało tego, te zyski muszą być na tyle duże, aby pokrywały koszty działalności ( nie małe w Polsce) , koszty pracowników, materiałów, reklamy itp. no ale przede wszystkim jeśli to Twój pomysł na życie to mają dać Tobie utrzymanie, Twoja firma to coś co ma dawać Ci pieniądze na życie.
Dlatego tak ważne jest od samego początku nastawienie na dobre zarządzanie finansami w firmie, oraz na to żeby podnosić sprzedaż, wartość klienta i ostatecznie mieć coraz większe zyski.
Dlaczego Twoja firma nie przynosi dochodu? Co jest nie tak?
Wiele firm skupia się na formalnościach, dopracowaniu produktu, obsłudze klienta czy pięknej stronie www, co jest ok, ale nie do końca przekłada się na to co w tym jest najważniejsze. Bo co z tego, jeśli do firmy musisz ciągle dokładać ? Po co wtedy firma?
Podobnie często zdarza się tak, że małe firmy egzystują sobie od dłuższego czasu – są za małe żeby z tego żyć dobrze, ale jednocześnie za duże żeby je zamknąć. Właściciele stają się często ich zakładnikami siedząc nad nimi po kilkanaście godzin dziennie za pieniądze zbliżone do najniższej krajowej, bo tak są związani z tym na co przeznaczyli swoje oszczędności i tyle pracy.
Jak więc nie stać się wiec zakładnikiem swojego biznesu i rozwinąć go na tyle by móc się z niego godnie utrzymać?
Trzeba zwiększać zyski, ciągle i ciągle szukać ulepszeń aby zarabiać więcej i optymalizować to wszystko nie pod kątem produktu, klienta itp. ( to jest ważne ale bez przesady) ale pod kątem zyskowności przedsięwzięcia!.. Poniżej znajdziesz kilka moich propozycji i pomysłów, które wierze, że pomogą Ci podnieść zyski. O ile z nich skorzystasz.
Jak zwiększyć dochody w małej firmie?
1 . Zmniejsz koszty – w myśl zasady pieniądze nie wydane to zarobione. To czego nie wydasz to Twój zysk. Może to nudne i nieefektowne ale małe rzeczy maja znaczenie. Tam gdzie to możliwe ograniczaj koszty – na telefonach, biurze, materiałach do pisania, dostawcach itp. itd. Twoim obowiązkiem jest unikanie niepotrzebnych wydatków.
2. Up-sell (do sprzedaż) – Sprzedajesz klientowi tani telefon? Porozmawiaj z nim, może woli nieco lepszy za nieco więcej. Sprzedajesz auto – porozmawiaj z klientem, może woli dopłacić kilka tysięcy za większe auto lub z większą ilością systemów bezpieczeństwa. Nie bój się spytać klienta o to czy nie chciałby mieć lepszego produktu za nieco wyższą cenę, spróbuj dowiedzieć się czy klient nie szuka jeszcze innych rozwiązań, które oferuje droższy, bardziej zaawansowany produkt i zaproponuj mu go, to dla Ciebie chwila rozmowy a może być wiele warta.
3. Cross-sell (sprzedaż krzyżowa) – Sprzedajesz komputer? Zaproponuj klientowi myszkę i torbę, zaproponuj antywirusa. Tutaj po prostu szukasz produktów które łączą się z tym, które klient kupuje i proponujesz mu dokupienie, tak aby on miał od razu wszystko co będzie mu potrzebne a Ty dzięki temu sprzedaż nie 1 produkt a kilka…
4. Przypominaj się tym którzy uciekli – Masz klientów którzy złożyli zapytanie o ofertę ale nie odezwali się później? Dodali coś do koszyka ale nie kupili? Zadzwoń, spytaj co mogło być przyczyną, czy dalej są zainteresowani, część z nich na pewno uda Ci się jeszcze odzyskać.
5. Reklama to inwestycja- Ludzie muszą o Tobie wiedzieć. Jasne, że musi być to mądra reklama a nie palenie pieniędzy, ale nie możesz oczekiwać że jakoś to będzie. Firma sama z siebie nie powoduje tego że ktoś do Ciebie przyjdzie po produkt/usługę. musisz dotrzeć do maksymalnie wielu osób, czy to przez reklamę na FB, reklamę w google, w prasie, ulotki czy inne formy to musisz dbać o to by co miesiąc mieć środki na reklamę i wykorzystać ją aby mieć napływ klientów ciągle.
6. Pamiętaj o klientach i buduj lojalność- Jeśli już masz klientów to nie zapominaj o nich, jeśli masz ich adresy, maile czy telefony, to wyślij im czasem jakiś kupon rabatowy, pocztówkę, informacje o nowościach. Jeśli znasz ich daty urodzenia to fajnie złożyć im życzenia, podobnie warto wysłać życzenia świąteczne. Traktuj ich dobrze, oni będą dla Ciebie dodatkową reklama a poza tym najtańszym i najlepszym klientem jest ten powracający, bo jeśli jest zadowolony to zawsze w pierwszej kolejności zgłosi się do Ciebie.
7. Konkurencja która daje zarabiać? – Konkurencja nie jest zawsze taka zła.Pamiętaj nie każdy ma wszystko, nie każdy zna się na wszystkim. Może warto poznać kilku konkurentów i zacząć współpracę?Może warto poszukać osób mających w ofercie usługi lub produkty które są ze sobą powiązane i po prostu polecać się nawzajem ( za część zysków lub po prostu na zasadzie krzyżowej reklamy). Na przykład – jesteś fryzjerem? Może warto dogadać się z salonem ślubnym . Jesteś agentem nieruchomości ? Warto mieć znajomego prawnika lub notariusza. Masz sklep z częściami do aut? Może masz mechanika który zna się na swojej pracy? Takie powiązania są jak najbardziej ok i powiększają Twój zasięg.
Z pewnością da się w większości biznesów zastosować te pomysły, natomiast To już Twoja spraw czy to zrobisz czy nie, natomiast polecam bo takie usprawnienia nie kosztują praktycznie nic, a mogą mocno poprawić finanse Twojej firmy a o to ostatecznie chodzi.
Z ograniczaniem kosztów, to lepiej uważać, bo można przedobrzyć i odbije się to na nas i na naszych praocniwkach. Reszta zgoda.