fbpx
Jeśli nie dostałeś kredytu bank będzie musiał usunąć dane zapytania – jest decyzja NSA

Jeśli nie dostałeś kredytu bank będzie musiał usunąć dane zapytania – jest decyzja NSA

„Nie ma podstaw prawnych do tego, aby bank i BIK przechowywał i przetwarzał dane klienta, oraz zapytania kredytowego w sytuacji, w której nie doszło do zawarcia umowy kredytowej – dane zapytań kredytowych powinny zniknąć z baz BIK oraz BIOZ. Tak wynika z decyzji podjętej przez Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie niedoszłego klienta jednego z banków ( Sygnatura akt: I OSK 2567/17 )”

Sprawa, o której mowa toczona była od 2014 roku, kiedy to klient wysłał wniosek kredytowy online, następnie bank przeprowadził cały proces weryfikacji, w tym zapytania w bazach, jednak do finalizacji umowy ostatecznie nie doszło.

Kilka miesięcy później klient ów złożył reklamację, na którą bank oczywiście odpowiedział odmownie, zasłaniając się koniecznością zachowania tych danych choćby do oceny ryzyka kredytowego przez inne instytucje.

GIODO i NSA – nie ma przesłanek do przetwarzania danych zapytania kredytowego

bank usunie dane zapytania z BIK
*źródło pixabay

Sprawa trafiła do GIODO ( obecnie UODO), gdzie jak się okazuje w 2016 roku nakazano bankowi aktualizację danych w BIK i pozostałych bazach, a w zasadzie usunięcie danych osoby która koniec końców klientem nie została.

Spór jednak nie został wtedy rozwiązany, a bank nie podporządkował się tej decyzji. Sprawa trafiła do NSA, a ten zgodził się z argumentacją GIODO w kwestii przetwarzania danych osób, które w wyniku zapytania kredytowego nie zostały ostatecznie klientami instytucji finansowej argumentując to tym, że nie ma przesłanek ustawowych uprawniających do dalszego przetwarzania przez bank danych osobowych niedoszłego klienta. Sąd nie podważał tego, że dane te są potrzebne do oceny ryzyka kredytowego i tworzenia modeli scoringowych, ale kluczowy jest brak przepisów fakt ten legalizujących. Wyrok jest prawomocny.

Czy banki usuną Twoje zapytania kredytowe?

Co na to banki? Wyrok jest prawomocny, ale dotyczy na razie tej konkretnej sprawy, Polskie prawo nie działa na zasadzie precedensu jak w USA. Natomiast daje to już klientom, którzy często bez pełnej wiedzy pozwolili zrobić sobie kilka zapytań na raz ( z pomocą doradcy czy też w tzw. sklepie z kredytami ) powalczyć o ich usunięcie i poprawę swojej oceny w BIK.

Banki z pewnością nie będą odpuszczały, więc w większości przypadków póki co nadal trzeba będzie się posiłkować pomocą ze strony UODO czy Sądów, ale puszka pandory dla banków jest już otwarta, z pewnością większa ilość klientów zacznie powoływać się na ten wyrok, i słusznie. Zapytania jak widać można jednak „czyścić”

Ps. Jeśli masz problem ze zbyt dużą ilością zapytań kredytowych – mam dla Ciebie rozwiązanie, w postaci poradnika zawierającego wzór pisma z instrukcją, jak usunąć zapytania kredytowe. Sprawdź szczegóły tutaj.

7 Comments

  1. Witam, własnie walczę o usunięcie takiego wpisu, z tym że ja dzisiaj rano wkroczyłam w kolejną fazę napisałam do KNF i napisałam obszerną reklamację do dwóch banków które odmówiły mi usunięcia wpisu.
    Ciekawe dlaczego tak opornie idzie im zachowanie się po ludzku wobec osób które nie są ich klientami?
    Pozdrawiam

    Ola
  2. Ja własnie chciałem usunąć zapytanie w INbank i dostałem taką odpowiedz :

    Fakt, że nie doszło do
    zawarcia umowy nie stanowi podstawy do usunięcia zapytania skierowanego przez Bank do Biura Informacji
    Kredytowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    Podkreślić należy, że banki są uprawnione do skierowania zapytania kredytowego w celu oceny zdolności kredytowej
    po wykonaniu obowiązku informacyjnego wobec konsumenta (co zostało zrealizowane przez Bank w Pana przypadku).
    Zgoda konsumenta w tym zakresie nie jest konieczna.
    Pomimo wycofania przez Pana zgody, przetwarzanie przez Bank danych jest niezbędne do wykazania, że Bank ocenił
    zdolność kredytową zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz rekomendacjami organów nadzoru, w tym że w procesie
    oceny zdolności kredytowej korzystał (zgodnie z wytycznymi organów nadzoru) z międzybankowych baz danych.
    Mając na uwadze powyższe, Bank nie znajduje uzasadnienia dla usunięcia z bazy BIK zapytania, które zostało przez
    Pana wysłane na podstawie wniosku kredytowego.

    Oczywiscie skarga bedzie skierowana do UODO

    Łukasz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.